سئو سایت فروشگاهی
نوشته شده توسط : javaneh

آموزش سئو سایت فروشگاهی

اموزش سئوسایت فروشگاهی در ادامه همه اقداماتی که برای سئوی سایت فروشگاهی باید انجام دهید را آموزش خواهیم کرد.مراحل انجام سئوی سایت فروشگاهی به شرح زیر است:

۱- تحقیق کلمات کلیدی در سایت فروشگاهی

اصولا بهینه‌سازی موتورهای جستجو و طراحی استراتژی سئو همیشه با فرایند تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود. در ابتدای مسیر طراحی استراتژی سئو فروشگاه اینترنتی لازم است از اینکه مشتریان هدف شما چه کلماتی را در گوگل جستجو می‌کنند و از چه کلیدواژه‌هایی برای جستجوی محصولات شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می‌کنند آگاه شوید.

پیدا کردن کلمات کلیدی مورد استفاده مخاطبان و اولویت‌بندی آن‌ها از جنبه‌های مختلف را تحقیق کلمات کلیدی می‌گویند.

تحقیق کلمات کلیدی در واقع پیداکردن کلماتی است که کاربران شما در موتورهای جستجو وارد می‌کنند.

کلمات کلیدی بدست آمده از فرایند تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ سوخت مورد نیاز موشک سئو در طراحی استراتژی سئو سایت فروشگاهی و صعود در گوگل خواهد بود. لیست کلمات استخراج شده اهمیت زیادی در طراحی ساختار اطلاعاتی مناسب سایت فروشگاهی دارد. در ادامه درباره ساختار اطلاعاتی سایت فروشگاهی بیشتر توضیح خواهیم داد. به طور خلاصه تحقیق کلمات کلیدی به شما می‌گوید:

  • مشتریان و کاربران سایت شما از چه کلماتی در گوگل استفاده می‌کنند؟
  • تعداد جستجوی کلمات در گوگل چقدر است؟
  • میزان رقابت و دشواری کسب رتبه در کلمات مختلف چگونه است؟
  • چه کلماتی برای کسب‌وکار شما درآمدزایی بیشتری دارد؟

مبحث تحقیق کلمات کلیدی یک مبحث بسیار گسترده و مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحقیق کلمات کلیدی و آشنایی با ابزارهای مختلف بهتر است مقاله آموزش تحقیق کلمات کلیدی نوشته شده توسط گروه نردبان را مطالعه کنید. مطالعه این راهنما صفر تا صد فرایند تحقیق کلمات کلیدی را به شما خواهد آموخت و به کمک آن خواهید توانست یک لیست از کلمات کلیدی مهم ایجاد کنید.

انجام تحقیق کلمات کلیدی به کمک KWFinder

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن یک لیست از کلیدواژه‌های مرتبط با کسب و کار استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. بهترین ابزارهای کارآمد تحقیق کلمات کلیدی عمدتا تجاری هستند و با پرداخت هزینه دلاری قابل خرید هستند. از بهترین این ابزارها KWfinder، ahref و Semrush را می‌توان نام برد. لایسنس kwfinder را می‌توان با پرداخت هزینه ریالی از سایت‌های ایرانی خرید و استفاده کرد.

مثلا شما با وارد کردن یکی از کلمات اصلی در kwfinder لیستی از کلمات مرتبط را دریافت خواهید کرد. برای مثال اگر به دنبال تولید محتوا و یا کسب رتبه برای کلمه «قهوه ساز» هستید باید کلمه قهوه ساز را در این ابزار وارد کنید.نتایج ابزار KWfinder برای کلمه کلیدی مورد نظر «قهوه ساز»، با بررسی اطلاعات موجود در این ابزار شما درک کاملی نسبت به تعداد جستجو، دشواری این کلمه و وضعیت رقبا پیدا خواهید کرد.

کسب اطلاعات در مورد کلیدواژه‌هایی که رقبایتان برای آن کلمات رتبه کسب کرده‌اند به شما کمک می‌کند تا ایده‌های جدید برای تولید محتوا و بهینه سازی صفحات پیدا کنید.

ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی

قطعا در هنگام جستجو در گوگل متوجه شده‌اید که گوگل به محض اینکه شما شروع به تایپ کردن کلمات کنید به صورت خودکار پیشنهاداتی را به شما ارائه می‌دهد. از آنجایی که این پیشنهادات بر اساس رفتار واقعی کاربران است می‌تواند منبع الهام خوبی برای انتخاب کلمه‌های کلیدی مناسب باشد. شما می‌توانید از پیشنهادات موتور جستجوی بینگ هم به همین منظور استفاده کنید.

ادات گوگل برای کلمه «قهوه» را می‌بینیم. این پیشنهادت می‌تواند الهام بخش ما برای انتخاب سایر موضوعات در فرایند تولید محتوا و بازاریابی محتوی باشد.

جستجوهای مرتبط گوگل در قسمت (Searches Related to) قرار دارند و مشابه ویژگی کامل‌کردن خودکار کلمات است با این تفاوت که پیشنهادات در انتهای صفحه نمایش داده‌ شده‌اند.

افزونه Keyword Surfer:

Keyword Surfer یک ابزار دوست‌داشتنی برای تحقیق کلمات کلیدی است که کلیدواژه‌های مشابه را در همان صفحه‌ی نتایج جستجوی گوگل نمایش می‌دهد. تنها کاری که شما باید بکنید نصب افزونه گوگل کروم Keyword Surfer است. بدین ترتیب با جستجوی کلمات جدید در گوگل این افزونه کلمات مشابه را به همراه اطلاعات آماری کلمه نمایش خواهد داد.

نمایش کلیدواژه‌های مرتبط با کلیدواژه قهوه ساز در پنجره Keyword Surfer در گوگل کروم

استراتژی کلمه کلیدی

اکنون یک لیست از کلمات کلیدی مهم برای سایت فروشگاهی خود در اختیار دارید. برای کسب رتبه در این کلمات بایستی صفحاتی در سایت خود ایجاد کنید و این کلمات را در صفحه مناسب به کار ببرید. اول باید صفحات متناظر با هر کلمه را انتخاب کنید و سپس به نحوه استفاده کلمه کلیدی در صفحه فکر کنید.

فرض کنیم سایت فروشگاهی شما درباه قهوه است و پس از تحقیق کلمات کلیدی این کلمات را در لیست خود دارید:

  • قهوه خرد کن
  • لاته یا کاپوچینو
  • قهوه ساز تک فنجان
  • قهوه عربیکا
  • طرز تهیه قهوه دم سرد
  • قهوه خرد کن دستی مولینکس

اگر قصد دارید یک سایت فروشگاهی با بلاگ داشته باشید، باید بدانید کدام کلیدواژه را در پست‌های بلاگ هدف قرار دهید و برای کدام کلمات کلیدی دسته بندی بسازید و کدام کلمات مربوط به محصولات هستند.

برای برخی کلیدواژه‌ها، تصمیم گیری راحت است. مثلا کسی برای کلیدواژه «طرز تهیه قهوه دم سرد»، صفحه محصول نمی‌سازد، چون این کار فایده‌ای ندارد. افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو کرده‌اند، می‌خواهند روش دم کردن این نوع قهوه را یاد بگیرند، و قصد خرید تجهیزاتش را ندارند.

اما در مورد کلیدواژه «قهوه خردکن دستی مولینکس» باید چکار کرد؟ آیا باید این را با نوشتن یک پست در بلاگ هدف قرار داد؟ یا باید صفحه‌ای ساخت که در آن تمام محصولات قهوه خرد کن مولینکس به فروش می‌رسد؟

از آنجا که هدف‌نهایی شما احتمالا فروش بیشتر قهوه خرد کن مولینکس است، غریزه شما می‌گوید که باید یک مطلب در وبلاگ با دسته بندی «قهوه خرد کن مولینکس» ساخت که در آن تمام محصولات مرتبط به فروش برسد. اما این یک راهبرد نادرست است، زیرا آنچه که کاربران به دنبالش هستند، چنین چیزی نیست. به عبارت دیگر، نیت و هدف آن‌ها از جستجوی این کلیدواژه خرید این محصول است.بطور کلی نیت کاربران از ورود کلمات مختلف در موتورهای جستجو بصورت بالا دسته بندی می‌شود.

شاید بپرسید از کجا باید فهمید؟ اگر نگاهی به صفحه نتایج گوگل بیاندازیم، خواهیم دید که سایت‌های برتر برای این کلیدواژه، همگی سایت‌های فروشگاهی هستند که در آن‌ها محصولات قهوه خرد کن مولینکس به فروش می رسد.

نکات استراتژی کلیدواژه در سئو فروشگاهی:

  • کلمات کلیدی مشابه و مرتبط را در یک صفحه قرار دهید: مثلا نیاز نیست برای کلمات قهوه خورد کن مولینکس یا گرایندر قهوه مولینکس دو دسته بندی جدا بسازید.
  • از هدف‌گذاری تعداد زیادی کلمه برای یک صفحه پرهیز کنید. در اغلب موارد حداکثر دو کلمه را می‌توان در یک صفحه هدف گرفت.
  • صفحات مرتبط را در یک زیر دسته قرار دهید: مثلا صفحات «تلویزیون led 40 اینچ سامسونگ»، «تلویزیون led 42 اینچ سامسونگ»، «تلویزیون led 46 اینچ سامسونگ» همگی می‌توانند زیر دسته های یک دسته با عنوان تلویزیون سامسونگ باشند.
  • صفحات با دشواری کلیدواژه بالا بایستی در صفحات اصلی و قدرتمند سایت نظیر خانه و دسته‌بندی‌های اصلی به کار برده‌ شوند. به عنوان مثال کلیدواژه «تلویزیون» دشواری بالایی دارد. بهتر است برای کسب نتیجه بهتر، این کلمه در صفحه اصلی سایت هدف گذاری شود. کلیدواژه «تلویزیون سامسونگ» اهمیت کمتری دارد و باید آن را در زیر دسته تلویزیون قرار داد.
 
 

2- ساختار اطلاعاتی سایت فروشگاهی

ایجاد یک ساختار اطلاعاتی مناسب برای سایت فروشگاهی می‌تواند تفاوت بسیاری بین شما و رقبایتان ایجاد کند. به دلیل تعدد صفحات ایجاد شده توسط محصولات، توجه به ساختار اطلاعاتی بهینه و سازگار با موتورهای جستجو در سئو فروشگاهی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

ساختار اطلاعاتی در واقع ترکیبی از دانش و هنر برای ارائه محتوای وبسایت به نحوی است که رضایت کاربران و موتورهای جستجو را به طور همزمان جلب کند. ساختار اطلاعاتی در اصل تقاطع حوزه تجربه کاربری و بهینه سازی موتورهای جستجو است که هم کاربران و هم موتورهای جستجو از ساختار اطلاعاتی طراحی شده بهره خواهند برد.

در صورتی که قصد طراحی سایت فروشگاهی از صفر را دارید و یا سایت فروشگاهی شما پیش از این طراحی شده است باید نکات زیر را برای موفقیت سئوی سایت فروشگاهی در نظر داشته باشید:

  • فرایند تحقیق کلمات کلیدی را به درستی انجام دهید.
  • استراتژی کلمات کلیدی را به دقت پیاده کنید.
  • یک ساختار اطلاعاتی مناسب و قابل فهم برای سایت فروشگاهی خود ایجاد کنید.
  • به بهینه سازی تصاویر استفاده شده در سایت توجه کنید.

ساختار اطلاعاتی مناسب در سایت فروشگاهی چگونه است؟

طراحی سایت فروشگاهی باید به نحوی باشد که کاربر بتواند با حداکثر ۳ کلیک از صفحه خانه به محصول مورد نظر دسترسی پیدا کند. این راهکار باعت بهبود تجربه کاربری خواهد شد. این راهکار از نقطه نظر سئو نیز بررسی صفحات شما توسط موتورهای جستجو را ساده‌تر خواهد کرد که امری مهم در کسب رتبه است. با فاصله گرفتن محصولات از صفحه اصلی سایت که اصولا مهمترین و معتبرترین صفحه در سایت‌های فروشگاهی است، شانس بررسی صفحات و ایندکس شدن توسط گوگل کاهش خواهد یافت.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است به ساختار سایت در تصویر زیر توجه کنید. در صورتی که سایت شما دارای ساختار اطلاعاتی به شکل زیر است بایستی نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.

از مشکلات این ساختار می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پیچیدگی ساختار سایت، درک ارتباط و منطق بین صفحات را برای موتورهای جستجو دشوار می‌کند.
  • این ساختار مقیاس پذیر نیست و احتمالا با اضافه شدن دسته بندی جدید برای محصولات ساختار نیز تغییر خواهد کرد.
  • این ساختار عمق زیادی دارد و صفحات در قسمت راست – پایین تصویر با بیش از ۳ کلیک قابل دسترسی هستند.

ساختار اطلاعاتی مناسب در سایت فروشگاهی، مانند تصویر زیر خواهد بود و دارای یک معماری هموار است که هر صفحه بصورت سلسله مراتبی به صفحات زیرین خود لینک داده است.

نکته مهم:
تغییر ناگهانی ساختار سایت تاثیر شدیدی روی سئو سایت خواهد داشت و بهتر است این عملیات با احتیاط صورت پذیرد. اگر ساختار سایت شما ایده‌آل نیست برای اصلاح ساختار از جا‌به‌جا کردن و تغییر آدرس صفحات پیش از بررسی همه جوانب یا دریافت مشاوره از یک مشاور سئو حرفه‌ای کمک بگیرید. بهتر است قبل از تغییر ساختار از پیاده سازی درست ریدایرکت‌ها و پیش نیازهای فنی اطمینان حاصل کنید. ما در گروه نردبان می‌توانیم به شما در اصلاح ساختار سایتتان و سایر خدمات سئو و بهینه سازی سایت کمک کنیم.

تا اینجای کار کلمات کلیدی مهم برای سایت فروشگاهی خود را بدست آورده‌اید و ساختار اطلاعاتی مناسب بدست آمده است. در بخش بعدی برخی نکات ضروری و مهم سئو محتوایی در سایت‌های فروش آنلاین ارائه شده است.

۳- محتوای بدنه

در اغلب سایت‌های فروشگاهی محتوای بدنه در بالا یا پایین محصولات قرار دارد. محتوای بدنه به موتورهای جستجو درک بهتری از محتوا و موضوع صفحه خواهد داد و اینکه این یک صفحه خاص و یکتاست و باید در نتایج جستجو نمایش داده شود. بدون استفاده از محتوای بدنه فهمیدن ارتباط صفحه با کلیدواژه برای گوگل دشوار خواهد شد.

در زیر یک مثال از محصولات قرار گرفته در قسمت پرینترهای سایت دیجی کالا نشان داده شده‌ است:نمایش محل قرار گرفتن محتوای بدنه در دسته محصولات پرینتر در سایت دیجی کالا

دیجی کالا عمدا محل قرارگیری محتوای بدنه را در انتهای صفحه قرار داده است. آن‌ها نمی‌خواستند محتوای بدنه، محصولات را به پایین صفحه هدایت کند. هدف آن‌ها دسترسی سریعتر کاربر به محصولات دسته پرینتر (تجربه کاربری بهتر) و انتخاب و خرید محصول بود. از طرف دیگر این انتخاب هدف دیگری هم دارد و آن فراهم کردن امکان درک بهتر از محتوای صفحه برای موتورهای جستجو است (سئوی بهتر).

به تمام صفحاتی که کسب رتبه در گوگل توسط آن صفحات برای شما مطلوب است محتوای بدنه اضافه کنید. معمولا مهمترین صفحات در سایت‌های فروشگاهی صفحه اصلی سایت، صفحات دسته بندی، صفحات زیر دسته بندی و مهم‌ترین محصولات سایت هستند. پس از تکمیل محتوای بدنه این صفحات می‌توانید به سایر محصولات و بخش‌های سایت نیز محتوا اضافه کنید.

 




:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 56
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: